14-05-2014

favoriete zwerfie

Peter Smith vroeg mij deze maand mee te doen aan de Klean #zwerfie challenge. Iedere dag een stuk zwerfvuil te rapen en er een 'zwerfie'* van te maken.
Zwerfvuil rapen doe ik geregeld maar niet iedere dag. Op mijn fiets race ik het vaak voorbij. Haast haast haast. De handigheid van Peter om al fietsend zwerfvuil te rapen bezit ik niet. Nu heb ik wel besloten dat als ik op de fiets naar mijn moestuin ga ik op die route wel van de fiets moet stappen om het op te rapen en dan gelijk ook maar de gehele route. En het werkt, tijdens andere tochtjes stap ik ook wel eens van de fiets om iets op te rapen en in mijn fietstas te laten glijden. En haast of geen haast voor een wieldop, mijn favoriete zwerfvuil (onderste foto), stop ik altijd.
Nu is het de bedoeling dat je van het geraapte zwerfvuil een foto maakt en die op twitter plaats. Deze foto heet een 'zwerfie'. Het ging bij mij eigenlijk de eerste keer al mis. Op de hei in Balloo vond ik een bierblikje en ik besloot mijzelf met het afval te fotograferen. Het werd een 'zwelfie' iets tussen selfie en zwerfie.
Iedere dag minimaal 1 stuk afval oprapen begint al aardig te lukken.

















* Geïnspireerd door de filosofie van Peter Smith van de Nederlandse organisatie Klean, stuurde Henk Vrugt op 6 februari 2014 als parodie op de selfie een eerste Twitterbericht onder vermelding van #zwerfie.
De filosofie van Peter Smith luidt: als 25% van de Nederlanders iedere dag een stuk zwerfvuil opruimt, dan ligt er na drie dagen niet meer genoeg. Met het posten van een #zwerfie op social media wordt de boodschap gestuurd, dat het opruimen van zwerfafval heel normaal is.
Het doel van zwerfie is om Nederlanders bewust te maken van het zwerfafvalprobleem. De media besteedden er al snel aandacht aan, zoals het Jeugdjournaal, de Telegraaf, Omroep Brabant en Vroege vogels, maar ook verschillende bloggers zoals Twittermania en Waves of change schreven over zwerfie.

2 opmerkingen:

  1. Wauw afvaljuf goed bezig. En top zo als je het opschrijft. Ik blog al een tijd over zwerfafval en geef dat afval dan een verhaal/gedicht. Misschien wil je het eens lezen? Www.afvalverhalen.nl
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen