21-10-2013

hoe het allemaal begon

Komende week ben ik vaak in Naturalis om mijn workshop afvalbeesten - voor deze gelegenheid omgedoopt in 'Maak je eigen Favoriet' - te geven. In verband met de voorbereidingen was ik de afgelopen maanden ook al regelmatig in het museum. Een feestje om er rond te lopen! Natuurhistorische musea, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Mijn inspiratie.

Mijn eerste collecties beesten exposeerde ik in november 1992 in de vitrines van de onderdoorgang van het centraal station in Rotterdam. In de 4 vitrines bevonden zich de volgende collecties: insecten, herten, vissen en vogels. Regelmatig moest ik de vitrine van de insecten openen om de omgevallen beestjes weer op hun plek te zetten en vast te lijmen. De treinen die boven over het spoor reden trilden alles los.
De aanleiding voor mijn expositie was een bezoek aan het natuurhistorisch museum in Rotterdam. Daar zag ik er een kleine collectie van een verzamelaar die in de archieven van het museum helaas niet meer terug te vinden is. In mijn herinnering was het een wonderlijke collectie, een aap waarvan de vacht kale plekken vertoonde, een hand vol kevers en nog meer, maar wat precies, dat was weet ik niet meer.
Het inspireerde mij in ieder geval om mijn eerste collecties te maken die in Rotterdam CS prachtig tentoongesteld waren. Voor mijn daarop volgende exposities plaatste ik mijn beestjes in op maat gemaakte kastjes.

 


 



Nu terugkijkend en-denkend is het zaadje waarschijnlijk al eerder geplant. Misschien wel door de zijdevlinderkast die ik al sinds mijn kinderjaren in mijn bezit heb. In 1975, toen ik in de zesde klas van de lagere school zat kregen mijn zus en ik van meester Hoeksema de kast met de zijde vlinder. Waarom wij die kregen weet ik niet meer. Ik denk dat de oude school met veel oude spullen moest worden opgeruimd. We lazen in de klas boeken waar zoo met 2 oo's werd geschreven en je ook de ch in mensch mocht doorstrepen.



Maar ook het bezoek aan het prachtige Musée d'Histoire-Naturelle (Natuurhistorisch Museum) in Bordeaux 6 jaar later in 1981 heeft veel indruk op mij gemaakt. In mijn vakantieboek schreef ik: 'we bezochten een maf museum'. Als ik nu de foto's op internet bekijk zie ik een prachtig museum, dat momenteel gesloten is ivm renovatie. Wat ik mij nog van dat bezoek herinner zijn de lades vol met insecten en kikkers. Van de botanische tuin waar het museum aan ligt heb ik nog de foto's, fotograferen in het museum was helaas niet toegestaan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten